Jongerenwerkvakantie - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van corine niesing - WaarBenJij.nu Jongerenwerkvakantie - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van corine niesing - WaarBenJij.nu

Jongerenwerkvakantie

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg corine

11 Juli 2007 | Oekraïne, Kiev

Eeeyy Allemaal

Van 11 juli - 27 juli ga ik met een jongerenwerkvakantie naar Oekraine. Op een andere website waar je kan kijken en nog meer informatie op kan vinden is www.lts.nl/svaljava1-2007 of home.filternet.nl/~fn004522/home.htm.

zaterdag 28/07/2007
We zijn gister allemaal heel huids aangekomen! Rond 20.30 kwamen we aan bij de gereformeerde kerk. Er stonden al een hoop mensen op ons te wachten en er stond zelfs een bord met welkom thuis. Dat is nog eens leuk thuis komen!

De reis verliep vrij soepel. Helaas kreeg het busje voorbij Koln een klapband. Gelukkig liep alles goed af. Wij kwamen goed en snel op de vluchtstrook terecht (ondanks de drukte) en gelukkig gebeurde er geen ongelukken door mensen die op de rem gingen staan, of hun stuur om gooiende omdat onze band over de snelweg vloog. Als een echt team hebben we alles opgelost. En onze stoeren mannen Dennis en Willem hadden de reserve band er zo onder.

Het is vreemd om thuis te zijn maar ook zo gewoon. Geen kinderen vanmiddag die op ons staan te wachten. Nu is daar een andere groep nederlanders die het werk voortzet. Hadden we er nu maar een paar meegenomen...

Verder zullen de meeste van jullie het wel zien en horen van de svaljava-ganger die je kent. Allemaal bedankt voor het lezen en bedankt voor de reacties. Het was erg leuk om berichtjes van het thuisfront te krijgen, en te ervaren dat mensen mee leven.

donderdag 26/07/2007
we zijn nu net aangekomen in Linz, in ons vertrouwde jeugd herbergje.
Morgen zijn we al weer thuis.
Maar waar waren we gebleven?

woensdag 25/07/2007
Woensdag zijn we niet wezen klussen, want we gingen op bezoek bij een project voor straatkinderen. Er werd over verteld en we hebben een video gezien. De kinderen die zij opvangen zijn kids van 9-16 jaar. Deze kids worden vaak door hun ouders opstraat gezet of zij kiezen door de situatie thuis zelf er voor om de straat op te gaan. Vaak zijn het jongens omdat de meisjes een 'thuis' krijgen door zichzelf aan te bieden voor sex. De mensen van het project vangen deze jongens op, maar het is moeilijk om hun leven te veranderen. Ze willen bijvoorbeeld niet douchen omdat ze dan geen geld meer krijgen als ze gaan bedelen. Van de 17 jongens die ze opgevangen hebben zijn er 3 goed terecht gekomen. (al zijn er ook problemen van kids die 'vanzelf' opgelost werden. Bijvoorbeeld een kind die opgevangen word door naaste familie)

Na deze ochtend gingen 5 van de groep (meer mocht niet) naar de kinderafdeling van een ziekenhuis. Eerst hebben we daar een filmpje gezien over de geschiedenis vanaf 1997 tot nu. Dit was een erg heftige film. Er liggen baby's en peuters in het ziekenhuis. Deze kinderen werden voor het ziekenhuis neergelegd omdat de ouders er simpelweg niet het geld er voor hadden om het kind te voeden. Of de ouders brachten het kind om het later weer op te halen (of niet) als het met de pot mee kan eten. ( de moeders zijn te ziek of te zwak om zelf borstvoeding te hebben voor het kind) Het ziekenhuis heeft geen geld genoeg om te kinderen te voeden en te verzorgen. Daardoor kregen de baby's te weinig en geen goede voeding (koeienmelk wat erg slecht voor ze is) En daarbij kregen de baby's geen liefde en aandacht van de zusters omdat er te weinig personeel was. 2 zusters voor 25 baby's. Doordat de baby's in hun eerste levensjaar geen liefde krijgen bouwen ze uit zichzelf angst op voor volwassenen. En leren zich aan om zichzelf te wiegen/ troosten. (het wiegsyndroom) Of ze kwijnen weg en overlijden.Dit is nog maar een klein deel van wat we gehoord en gezien hebben. Het project zet mensen in om de kinderen de aandacht te geven die ze zo nodig hebben. En helpt met kleding, voeding, luiers, en begleiding van de zusters. Dit gaat erg moeizaam en duurt heel lang, maar het lukt .En in 10 jaar helpen ze nu 4 ziekenhuizen. We zijn hiervan erg van onder de indruk geraakt.

Tot zover de serieuze dingen die wij mee mogen nemen naar huis en in ons verdere leven.

Uiteraard en gelukkig hebben we ook een hoop lol met elkaar.

Wist u al dat Heine aangehouden is door de Oekrainse politie.
Hij reed tegen beter weten in elke keer weer over die doorgetrokken streep heen bij het inhalen. Hij probeerde nog af te dingen op de boete. (maar Heine je koopt het niet, je krijgt het)

Een van de meiden op de kamer 's nachts vertelde dat ze de zaklamp nodig had, toen een ander deze aangaf en hem aan deed, vroeg ze: Wat zoeken we eigenlijk? dus antwoorden de andere: Dus je hebt de zaklamp niet nodig?! Nee eigenlijk niet.. Oke ga dan maar slapen. De volgende ochtend wist de betreffende meid nergens meer van. (we noemen geen namen)

Nu we op de terugweg zijn, heeft niemand zijn slaapzak in zijn tas gepropt. Dit was wel wat vervelend op de grens, we moesten namelijk alles uit de auto halen en alle tassen open maken!

dinsdag 24/07/2007
dinsdagavond hebben we een kijkje mogen nemen in het zigeunerdorp.
We waren als eerst op bezoek bij het hoofd van het dorp, hij vertelde dat het voor de zigeuners een moelijk bestaan is, en dat vooral omdat ze niet worden geaccepteerd en ge respecteerd door de ander oekrainers. Ook vertelde hij dat het dorp bestaat uit 3 levels. De arme, 'gewone' en de rijken. Maar de rijken zijn ook al erg arm, voor onze begrippen. Het was erg indrukwekkend om door het dorp te lopen. We zijn in een klein huisje van ongeveer 18 vierkanten meter geweest waar 16 mensen in wonen met 4 bedden en 1 tafel. Hun 'woonaccesoires' bestaan uit 5 lege verpakkingen van verzorginsproducten, en een oude kleurenkaart (van haarverf)
Er stonden een paar kopjes op de tafel waar een zwerm vliegen omheen vloog. En dit was een woning uit het gemiddelde level.
Omdat het donker was mochten we inverband met veiligheid niet het armste gedeelde van het dorp in. Na dit bezoek werd ons duidelijk, en drong het pas door waar de kids waar me mee speelde vandaan kwamen. Nu begrijpen we het verschil wat we bij de kinderen al hadden gezien aan hun kleding.

De kinderen worden steeds gekker op ons (wij natuurlijk ook op hun) Als we ze ergens zien lopen zwaaien ze altijd vol enthousiastme.
En er zijn steeds meer kinderen die een knuffel willen of gewoon lekker bij je willen zitten met hun hoofd tegen je aan. De kids zullen we wel gaan missen denk. Want het schiet nu aardig op allemaal, nog maar 2 nachtjes in svaljava, dan beginnen we aan onze reis naar onze kleine moderne landje. Vrijdag avond hopen we aan te komen (hopen want we hebben hier geleerd dat niks vanzelf sprekend is (Hitte golf in de Oekraine, maar geen water in het zwembad..... Dat is oekrainse logica)
En als we aankomen verwachten we natuurlijk horde mensen!!! haha

maandag 23/07/2007
even een kort bericht want het internet is niet wat het hoort te zijn hier. het gaat hier heel goed alweer een dag geklust en kinderwerk gedaan, leuk weekend gehad (veel in de natuur geweest). we hebben nu bijna 3 kamers helemaal af, muren en plafonds zijn gesaust. we zijn nog bezig met de deuren en een muurtje metselen voor het wasgebouw. het weer is nog steeds tropisch rond de 40 45 graden. we hopen gauw weer wat te laten horen. tot gauw!

zondag 22/07/2007
zondag zijn we naar de markt geweest in een stadje in de buurt. We hadden een leuke buitenlandse markt verwacht maar het was meer een soort beverwijk. Met vooral veeeeel kleding. een aantal hebben dan ook wat leuke shirts gekocht.
Verder zijn we zondag naar een weeshuis geweest in dat zelfde stadje. Het weeshuis valt onder dezelfde hulporganisatie die samenwerkt met Livingstone (hoe het verband zit weet ik persoonlijk niet precies) Het weeshuis wordt geunt door een nederlandse vrouw, en het draait volledig op nederlandse giften. Zij vangt wees kinderen op. Deze kids zijn vaak verwaarloost waardoor ze ontzettend achterlopen in ontwikkeling. Zo als een kind van 1,5 die nog niet eens kan zitten. Zij zorgt dat de kids zich kunnen ontwikkelen, zodra ze op gemiddeld niveau zitten zoekt ze een passend adoptie gezin binnen de oekraine. Ze heeft plek voor 10 kids, maar het max wat ze gehad heeft is 5. De overheid maakt het erg moeilijk voor ze om kids te laten plaatsen. Zo was er een kind van 2 maanden gebracht door de moeder zelf (zij kan er zelf niet voor zorgen en kieste een zo goed mogelijke plek voor haar kindje), en dit is weggehaald door de overheid, terwijl de overdracht van het kind schriftelijk was vastgelegd. Maar de overheid neemt het in en verhandeld het kind. Veel kinderen worden tegen opbod voor grof geld verkocht. En het geld gaat bij de ambtenaren in hun eigen zak, voor de skievakantie ofzo.. Echt niet te geloven, zo ontzettend wreed zoals het hier gaat. De beheerster van het weeshuis had een souvenierswinkeltje in haar tehuis waar ze wat extra geld mee verdien voor haar tehuis. Wij hebben uiteraard flink inkopen gedaan daar.

zaterdag 21/07/2007
zaterdag hebben we een relaxdag gehad. we zijn naar een heel groot natuurpark geweest, die is in de karpaten. Een fantastische rit hebben we gehad. Door de bergen, wat een geweldige natuur, echt genieten. We reden ook door kleine dorpjes, waar stokoude vrouwtje rond liepen. Sommige waren heel erg arm andere hadden nog een wel een behoorlijk huis. We hebben veel mensen de was zien doen in de rivier. De rivier hier is van levensbelang voor veel mensen. Vooral arme mensen. Zo ook de zigeuners.

donderdag 19/07/2007
Om een indruk te geven hoe onze dag en omgeving eruit ziet, hier een omschrijving.

7.15 gaat de wekker
8.00 ontbijt
9.00 vertrek naar het kluswerk
13.30 lunch (een flinke warme maaltijd met eerst soep en dan nog een bord met pasta of aardappels en vlees)
16.00 kinderwerk
18.00 vertrek naar huis en sommige gaan zwemmen in de rivier
19.00 diner (ook warm, maar kleiner dan de lunch)
de rest van de tijd word het kinderprogramma voorbereid

Het gastgezin
Het gezin waar we slapen bestaat uit een oudere vrouw en man met hun dochter en haar echtgenoot. Het jonge stel heeft twee kids. Julia (7 jaar) en arthur (pas 5 geworden) Ze hebben 20 kippen, een varken , een kat, een hond en een koe. De koe word elke dag uitgelaten, hij gaat samen met de andere koeien uit de straat waarschijnlijk naar een weitje. Rond 8 uur 's avonds komen de koeien weer thuis. Ze lopen uiteraard midden over de weg (de auto's slalommen er tussendoor)
Elke koe weet waar hij woont en als het hek nog niet open is gaan ze voor hun huis staan loeien.

Het kluswerk
Er zijn twee gebouwen. Het ene gebouw wordt al gebruikt voor het kinderwerk en de kerk. Wij zijn daar 3 kamers aan het opknappen.
Het andere gebouw is al een wasruimte geweest, maar leeg gestolen door de zigeuners zelf. Zij douchen nooit en hebben dit nooit gedaan dus voor hun is het niet nodig, zij stelen liever alles om het dan te kunnen verkopen. Wij gaan in dat gebouw twee goede deuren met sloten maken, de volgende groepen zullen dan opnieuw een wasruimte maken.

Het kinderwerk
Elke dag lezen we een bijbelverhaal (en beelden deze soms uit, tot veel plezier van de kids) Zingen we liedjes, zoals hohoho hosanna, is je deur nog opslot, de kabouterplopdans. Verder doen we knutseldingen en daarna gaan we naar buiten voor spelen met bal, of zaklopen, kruiwagen lopen enz enz.
De kids vinden het buiten erg leuk. bij het knutselen willen ze altijd meer, meer lijm, meer watten op te plakken en meer stickers, maar als wij nee zeggen is het ook goed, ze proberen gewoon, Het zijn ook maar kids en ze hebben al zo weinig. De kinderen zijn heel erg enthousiast.
Deze kinderen lachen niet, deze stralen, zulke fonkelende ogen hebben wij nog nooit gezien! En ze stralen al als je naar ze zwaait, of als je naar ze lacht of alleen maar kijkt. Je merkt dat de kids steeds meer aan je hechten (en wij aan hun) Als we nu uit de auto stappen krijgen we knuffels van de kids, en vechten ze erom wie je hand mag vast houden.
De kinderen zijn soms zwart van het vuil, en dragen afgedragen kleding. Al zijn er ook kinderen die wat mooiere kleding aan hebben. De meisjes hebben vaak geen onderbroek onder hun rok. Het vuil wat overal in het gras ligt zien ze niet eens meer, ze gaan er gerust op zitten.

woensdag 18/07/2007
We hoorde vanuit Nederland een bericht over een onspoorde trein in de Oekraine. Deze trein zou chemicalien vervoerd hebben en er zou brand zijn geweest.
Om ongeruste mensen gerust te stellen: bij ons is er niks aan de hand!
Alles gaat nog steeds goed hier!

Het werk is nog steeds leuk en we kunnen lekker veel doen.

De eerste nachten beleefde we ook altijd wat (praten de mensen enzo)
Maar nu is iedereen zo moe dat de nachten rustiger worden.

Inmiddels hebben we al 2 keer met de kids gewerkt. Het is ontzettend leuk. we hebben zodra we uit de auto stappen kinderen die onze hand willen vasthouden. Ze vinden de verhalen die we vertellen en spelen erg leuk en stralen bij elk spel wat we met ze doen. Het is ontzettend dankbaar werk, en we vinden het allemaal erg leuk om te doen!

Het klus werk gaat ook goed, we kunnen gelukkig veel doen. Als is de efficientie niet echt zoals we gewent zijn in deze cultuur, elke ochtend wordt er geshopt voor alleen die ene dag, de volgende dag zien we wel weer....
Gelukkig kan onze groep goed werk zien, en pakt dit aan! Het is gezellig in de groep.

We zwemmen tussen het werk door in de rivier (een rivier voor slangen) Het is hier namelijk wel 40 graden!!!! (hahaha) :P

15/07/2007 zondag
bloedheet vandaag! We hebben lekker in de zon gezeten en in een riviertje gepoedeld, met water van ongeveer 4 graden!!!
We hebben rond gereden met de auto en genoten van de Karpaten.
's middag gebbqt op ze Oekrains.

Onze auto wordt trouwens goed schoon gehouden. Elke keer als we onze auto in het dorp parkeren maakt een zigeuner uit het dorp hem schoon. (nou ja schoon....) Uiteraard wil hij daarna geld ontvangen

Het eten is erg goed! We hebben nog weinig ' enge' dingen op ons bord gevonden. Een enorme opluchting voor vele van ons!
De hygiene zijn boven ons verwachting. We hebben een normale douche en toilet. Voor de liefhebbers is er in de stal een houte kist met deksel en een flinke amonia lucht.

zaterdag 14/07/2007
Nogmaals een vrije dag! we hebben een klein treinreisje gemaakt naar Muchachevo. Mooie omgeving gezien, en in het stadje hebben we lekker geluncht (pizza!!!) en we hebben daar een Palanok kasteel bekeken! Blijkbaar is zaterdag hier DE trouwdag want we hebben ongelovelijk veel bruispaartjes gezien! Erg leuk om te zien

vrijdag 13/07/2007
Deze dag zijn we voor het eerst naar het zigeunerkamp geweest. We gingen er alleen even kijken, in het gebouw waar we gaan werken. Het heeft wel indruk gemaakt om iedereen. De kinderen stonden al met hun stralende gezichtjes te zwaaien naar ons.
Er moet nog een hoop gebeuren in het gebouw!
Tevens hebben we het dorp Svaljava bekeken.

donderdag 12/07/2007
waar waren we gebleven...
we vertrokken donderdag vanaf Linz, richting wenen.
In Wenen hebben we het noodpaspoort opgehaald, de rest heeft een stukje Wenen bekeken. We hebben onderandere het kasteel van Sisi gezien! erg mooie stad

Daarna Via Hongarije op naar de grens! om half 9 kwamen we daar aan. Het was ons verteld dat de overgang wel 4 uur kon duren. Maar gelukkig waren we binnen 1,5 uur over de grens heen! In het donker naar ons gastgezin gereden. Vanaf de grens reed onze projectleider en tolk mee. Om ongeveer half 12 waren allemaal kapot van het reizen aan gekomen in ons 'nieuwe thuis' .
Dennis wil nog even kwijt dat de jongens erg knus met z'n 7-en op een kamertje liggen. Volgens hen liggen de vrouwen erg ruim (5 op een kamer). Maar de mannen hebben een klein voordeel, dat de badkamer bij hun om de hoek is. En zij dus makkelijk kunnen voor dringen!

ACTIE´s

Een bericht van de Svaljava-gangers
Even een opfrisser: Wij gaan met een groep jongeren op werkvakantie naar Svaljava, dit ligt in de Oekraïne. Wij gaan daar werken aan een multifunctioneel gebouw en verder gaan we met de kinderen daar activiteiten doen zoals spelentjes, knutselen en met ze zingen.
Wij dachten dat het hoog tijd zou zijn voor een berichtje van ons, om u op de hoogte te houden van onze vorderingen en activiteiten.

Een kamer met een bed, een tafel en wat borden. Dat is alles wat veel zigeuners in Oekraine bezitten. In de slecht gebouwde huisjes is het in de strenge winter bijna net zo koud als buiten. Voor de zigeuners in Svaljava is het maar moeilijk voor te stellen dat er een uitweg is uit hun ellende. Met behulp van Livingstone teams wordt een gebouw opgeknapt waarin de zigeuners zich kunnen komen wassen en waar een kerkje en een school in draaien. Niet alle zigeuners zullen begrijpen waarom je komt. Maar de kinderen staan echt op je te wachten. Er is veel opknapwerk te doen komende zomer en natuurlijk draai je elke dag mee in het kinderprogramma. Daarnaast zal je de zigeunerwijk in gaan om met eigen ogen te zien hoe belangrijk het werk is. Dit is wat ik ongeveer wat ga doen in Oekraine.

Trainingsdag bij Livingstone
Zaterdag 24 maart gingen wij met de hele groep naar Barneveld voor een verplichte trainingsdag. Onze reisorganisatie Livingstone organiseert deze dag om ons voor te bereiden op onze reis. Deze dag was verplicht, niet komen betekende niet op reis. Om 10 uur werden we verwacht. Het vond plaats op een middelbare school en we begonnen met elkaar in de aula. Fantastisch om te zien, en zaal vol met ongeveer 200 jongeren, met allemaal hetzelfde doel: mensen helpen. De ochtend werd besteed aan teambuilding. We hebben vragen beantwoord als, wie is de sterkste, wie is creatief, wie is de oudste, wie neemt het voor touw, wie is sportief, wie is neutraal in een discussie. Verder hebben we elkaar een kleurenpet opgezet. Elke kleur stond voor een bepaald karaktertype. Door deze dingen te doen verdiepte we ons in elkaars karakter, en leerde we elkaar beter kennen. Als je elkaars karakter kent kun je beter samenwerken door rekening met elkaar te houden en gebruik te maken van ieders kwaliteiten. De middag van de dag werd besteed aan informatie over cultuur, gezondheid, kinderwerk en kluswerk.

Wij zijn daar te gast en zullen ons moeten aanpassen aan hun cultuur, maar dat is het tegenovergestelde van onze drukke, georganiseerde cultuur. Wij hebben horloges, maar zij hebben de tijd. Voor hen zijn menselijke contacten en vriendschappen veel belangrijker dan zaken doen of op tijd komen. We hebben geleerd dat deze mensen nooit nee zullen zeggen tegen een Westerling, want dat is onbeleefd. Dus als je vraagt of Amsterdam de rechterkant op is, zullen ze ja zeggen ook als het de linkerkant op is. Verder is gastvrijheid voor hen ontzettend belangrijk. Een belangrijk onderdeel daarvan is eten en drinken aanbieden. Dit mag je dan ook nooit weigeren, want dat is een grote belediging. Je moet er ook rekening mee houden dat als je een afspraak hebt gemaakt met een Oekraïner, dat diegenen heel erg laat kan komen of helemaal niet. Want als de Oekraïner op weg is naar de jou en er word hem gevraag een boodschap te doen voor zijn oma die slecht ter been is, gaat hij dat doen want dat is belangrijker. Wij zijn gewend onze mening te uiten en zelf na te denken. In de Oekraïne hebben ze door het communisme geleerd een opdracht uit te voeren die van bovenaf word opgelegd, zelf nadenken doen zij niet en word ook niet geaccepteerd. Dus wij als groep mogen nooit de baas van het zigeunerdorp aanspreken op iets, dit zal altijd via onze begeleiders Heine of Anneke moeten lopen. Die dag was er de mogelijkheid om je te laten inenten, hier hebben een aantal gebruik van gemaakt, gelukkig is niemand flauw gevallen. Het was een gezellige dag en we hebben een hoop geleerd. Wij hebben er zin in!

We hadden zelf nog even geen overzicht over het geld wat we al bij elkaar hebben gespaard, maar daar is nu verandering in gekomen! Het is fantastisch om te zien hoe iedereen mee leeft en ons op allerlei manieren steunt.

Overzicht van het ingezamelde geld:
Sinterklaasactie (rond 05-12-06) 70,00
Bingo Dorpshuis (14-12-06) 878,10
Stroopwafelactie (12-02-07) 1.030,68
Collectes en giften 2.692,42
Dit brengt ons op een bedrag van: 4.671,20 euro

Verder heeft de sponsorloop van 24 maart 1.000 op gebracht! Een geweldig bedrag. Dit bedrag is niet bedoeld om onze reis te betalen maar is 100% bedoeld voor de kinderen daar. Dit geld zal worden gebruikt om spullen te kopen voor de kinderen, zoals kleurpotloden, papier en voor de materialen die nodig zijn om het multifunctionele gebouw op te knappen. Al die steun is geweldig, en maakt ons nog enthousiaster. We willen iedereen dan ook ontzettend bedanken voor de giften en alle steun op andere manieren. Maar we zijn er nog niet. Het totaal bedrag wat we heel erg graag willen bereiken is 8.690 euro. Als we dit bedrag hebben zijn wij uit de kosten. Al het extra geld wat wij hopelijk mogen ophalen gaat als extrageld mee naar het project en word dus gebruikt voor allerlei materialen die ze zo hard nodig hebben. ('onder het extra geld' valt dus het geld van de sponsorloop).

Nieuwe activiteiten:
Natuurlijk zijn wij alweer druk met de voorbereidingen voor nieuwe acties. Houdt u 19 mei vast vrij in uw agenda? Wij organiseren dan een Fancy-fair. Deze dag zal plaats vinden in Sporthal de Vlijt te Zevenhoven. Er zullen een hoop leuke dingen te doen zijn voor jong en oud zoals: auto wassen, envelop trekken, aerobicsles, rad van avontuur, haren laten knippen door ervaren kapster, schilderijen verkoop, planten verkoop, verschillende kinderspelen, zoals smincken, pony rijden, springkussen, schiettent, grabbelton, en de heldag is er eten, drinken en lekkers verkrijgbaar. En dit is nog niet alles, er is nog meer te beleven!!!

Nieuws Fancy-Fair:
De Fancy-Fair heeft het prachtige bedrag van ruim 2600.00 euro opgebracht. Allen die er op een of andere manier aan hebben meegewerkt om tot dit mooie bedrag te komen heel, heel hartelijk bedankt! We hebben ons streefbedrag bereikt maar we gaan nog even door want we willen nog spullen mee kunnen nemen voor de kinderen en als het kan ook nog extra geld voor het project. In onze reissom zit al een gedeelte voor het project maar het lijkt ons erg leuk om nog wat extra's mee te kunnen nemen. Daarom hebben we nog 1 actie en wel een barbecue op 30 juni a.s. De barbecue begint om 16.00 uur bij de Fam. Pellegrom, Jonge Zevenhovenseweg 5 in Zevenhoven. Hebt u zin in een gezellige avond en wilt u ons helpen, koop dan een kaartje bij een van de deelnemers aan de reis naar Svaljava voor 20.00 euro per persoon. Wij zorgen er voor dat er voor iedereen genoeg te eten en te drinken is. Maximaal 80 kaartjes worden er verkocht, dus het is zaak om er op tijd bij te zijn.

Groetjes xxx Corine

• 08 Juli 2007 - 14:21

Lianne:

Heey Corine!:D
    Zo van stage bijna gelijk door naar Oekraine druk hoor:P
    maar wel handig dat je infomatie over die mensen daar hebt gehad, dan weet je ongeveer al hoe de cultuur daar is en waar je rekkening mee moet houden;)
    Heel veel plezier en werkse daar!:p
    K ben benieuwd wat je daar allmaal gaat doen.. k weet niet of je daar ook internet heb, maar anders lees je dit later wel:p
    xx Lianne..

• 19 Augustus 2007 - 13:50

Suzanne:

Beste Corine,

Jij bent met livingstone ook naar Svalyava geweest??? Zat op internet wat rond te zoeken en kwam bij jou uit. Heb je veel aan het project kunnen doen? Staat het was gebouw er al? Zelf ben ik vorig jaar naar Svalyava geweest en hebben we als groep voor ons gevoel maar weinig qua klussen kunnen betekenen. Daarom ben ik erg nieuwsgierig hoe de situatie er nu is.

Groetjes Suzanne Truin

• 20 Augustus 2007 - 09:06

Martijn:

Hé Suzanne,

ik lees net je bericht aan Corine.
    Tip: neem even contact op met Reint of Peter, die zijn vorig jaar met de eerste groep naar Svalyava geweest, en zijn nu net (of nog net niet) terug van de laatste groep, dit jaar.
    Als er iemand weet wat er in de afgelopen 2 zomers gebeurd dan zij wel...

stuur even een mailtje naar martijnvdhelm@hotmail.com, dan kan ik je hun emailadressen geven, als je dat wilt tenminste.

• 20 Augustus 2007 - 13:19

Of Kijk Op:

www.lts.nl en klik dan op dagboek, Oekraine, Svaljava en 2007

• 03 Maart 2013 - 12:44

Cock Vonk:

Ik heb baby kleertjes geef me aan hoe je het aangeleverd wil hebben

Groetjes cock vonk

• 03 Maart 2013 - 15:40

Corine Niesing:

Beste Cock Vonk,

Bedankt voor uw enthousiaste mail op mijn waarbenjij.nu site!!
    Zou u mijn willen mailen dan kan ik u wat gemakkelijker informatie geven.
    Mijn mailadres is: corineniesing@hotmail.com

Groetjes,
    Corine Niesing

P.s. reisverslagen "Ziekenhuis Beregowo" en "Nieuwsbericht vanuit Oekraine" geven een indruk van mijn ervaring van de babyafdeling.
    Als u daar niet in geinteresseerd bent kunt u ook de foto's bekijken dat zegt vaak ook veel (al zitter er ook foto's tussen van andere projecten die ik bezocht en gesponsord heb (geeft u iets meer informatie).